header

Leergemeenschappen

“Leergemeenschap: verdieping van kennis en meer van elkaar leren, samen inzoomen op een specifiek onderwijs thema”

“Leerkracht Joost loopt door zijn klas, terwijl de leerlingen druk bezig zijn om een brug te bouwen met alleen papier en plakband. Al luisterend naar de gesprekken van de leerlingen vraagt Joost zich af waar hij terecht kan met zijn eigen onderzoeksvragen om de leermethode onderzoekend leren verder te ontwikkelen in zijn klas. Er moeten toch meer leerkrachten zijn die hiermee bezig zijn en die onderzoeksvragen hebben over dit onderwerp? Wat is hun visie en aanpak van binnen hun lerende organisatie?”

De Educatieve Agenda Limburg wil leerkrachten stimuleren en ondersteunen die willen inzoomen op een specifiek onderwijsthema. Een dialoog wordt gestart naar aanleiding van een casus die leeft op meerdere onderwijsinstellingen. Professionele leergemeenschappen bieden een platform om met elkaar in contact te komen en nieuwe ideeën te ontwikkelen die op termijn kunnen uitgroeien tot uiteenlopende regionale initiatieven. Het delen en ontwikkelen van kennis wordt bevorderd door de verscheidenheid aan deelnemers te vergroten. De wens van de leerkracht om kennis en expertise uit de eigen onderwijspraktijk te delen is het vertrekpunt bij de leergemeenschappen.

De Educatieve Agenda Limburg geeft de mogelijkheid om een bijdrage aan te vragen om ingezet te worden voor de volgende kostenposten:

  • Inhuren van expertise
  • Faciliteren van bijeenkomsten
  • Vrijroosteren coördinator
  • Voor meer praktische informatie klik hier voor de handleiding aanvraag leergemeenschap

    Klik hier voor het aanvraagformulier

    Capture.PNG